Informasi

Rejuvenasi blog

Tuesday, September 2, 2008

Ramadhan Kareem

Kehadiranmu dinanti-nanti, kepulanganmu ditangisi. Inilah kalimah yang biasa kita sama-sama dengar tatkala tibanya bulan yang mulia, bulan ramadhan. Hakikatnya, kehadiran ramadhan memang membawa sesuatu nilai yang sentimental dikalangan umatnya, muslim sejati.

Kehadirannya kali ini agak unik dan berbeza. Kebetulan yang ditakdirkan oleh Allah SWT memang benar-benar menguji keimanan hambanya. Sama ada sambutan kemerdekaan yang perlu kita agungkan atau pun kehadiran ramadhan yang perlu kita raikan. Teori keseimbangan yang perlu kita janakan disini amatlah mencabar.

Sebagai insan yang dhoif ini, hendaklah kita sama-sama muhasabah kembali hikmah ini. Dalam menyambut kemerdekaan ke-51 ini dan bulan ramadhan yang penuh dengan keberkatan serta dibuka pintu-pintu kebaikan didalamnya, haruslah kita menilai pengisian yang bakal kita laksanakan. Sama ada meletakkan unsur-unsur Islamik tanpa melupakan kemerdekaan ke-51 ini.

Akhir kalam, selamat menyambut bulan ramadhan dan kemerdekaan ke-51 tanah air tercinta, Malaysia. Jangan kita keliru dalam menyambut permulaan bulan yang mulia ini. 'Awalnya Rahmat, Pertengahannya Pengampunan dan Akhirnya Dibebaskan Dari Seksa Api Neraka', amin.

Moga kabul doa kita. Selamat berpuasa.

0 comments:

 

SELANGOR LINK Design by Insight © 2009