Informasi

Rejuvenasi blog

Friday, August 8, 2008

Dunia Islam - Cabaran Semasa Ummah

Dewasa ini, sering kita lihat bagaimana agama islam seolah tertindas dan teraniaya oleh kaum-kaum kuffar laknatullah. sebagaimana yang berlaku di Lubnan, Iraq, Afghanistan, Palestin dan negara lainnya termasuklah di asia, negara yang serumpun dengan kita. Selatan thai kian bergolak dengan seribu macam pergolakan dan tentangan dari kerajaan yang berbangsa hindu, mereka seolah-olah mahu menghapuskan semua umat islam di selatan thai.


Perintah berkurung dan juga akta darurat sedang terjadi di negara jiran tersebut, dan pihak tentera sedang memburu tok guru - tok guru pondok yang berada di selatan thailand kerana disyaki menjadi dalang utama pemberontakan di selatan thai. Malahan sekarang ini lagi teruk akta dan perlakuan tentera terhadaprakyat tempatan yang beragama islam, sesiapa sahaja yang disyaki pengganas akan ditembak ditempat tanpa perlu soal siasat dan tangkapan. Pemuda-pemuda yang bermotosikal sering menghadapi gangguan daripada pihak ketenteraan semata-mata mengesyaki pengganas.

Pernah suatu ketika saya bersembang dengan seorang mahasiswa yang berasal dari selatan thai, dia banyak berkongsi cerita dan pengalaman di kampung halamannnya. Berita yang terbaru diterima olehnya ianyalah,semua pelajar islam yang belajar diluar negara khasnya dinegara-negaraIsla m seperti timur tengah dan sebagainya, apabila mereka pulang ketanah kelahiran mereka, mereka akan terus ditangkap dan berkemungkinan akan dibunuh. Oleh itu ramai pelajar islam dari selatan thai yang diperintahkan agar tidak pulang dulu buat sementara waktu sehingga keadaan menjadi reda.

Mereka terpaksa terus tinggal sementara waktu di tempat pengajian masing-masing demi keselamatan jiwa mereka. Oleh itu wahai teman-teman sekalian, setiap kali anda selesai solat, doakan lah agar saudara-saudara kita yang tertindas ini diberi kekuatandan diberi bantuan oleh Allah, serta diberikan kesabaran terhadap ujianyang melanda mereka, mungkin kita tidak dapat membantu dari sudut kewangan dan pasukan tentera, oleh itu kita bantulah dengan mendoakan mereka.

0 comments:

 

SELANGOR LINK Design by Insight © 2009